Febelfin Academy Survey 2023: 3 nieuwe conclusies over leren in de financiële sector
Geschreven door Febelfin Academy, 11/09/2023 • Blogposts
Hoe willen jullie vandaag en morgen leren? Die vraag aan cursisten stond centraal in de meest recente Febelfin Academy Survey. Uit de resultaten van die bevraging doken 3 interessante vaststellingen op.
Begin 2023
werd de Febelfin Academy Survey voor de derde keer uitgestuurd. De vorige
editie dateerde van 2021 maar het is bedoeling om cursisten en lesgevers
voortaan jaarlijks te bevragen. ‘De Febelfin Academy Survey moet uitgroeien tot
een referentiedocument voor onze sector, waarmee we nog beter kunnen inspelen
op de noden van cursisten en lesgevers ’, zegt Ann Vanlommel, Managing Director
van Febelfin Academy, het opleidingsinstituut van de financiële sector. De
editie van 2023 – met bijna 1500 respondenten – leverde alvast enkele
interessante resultaten op.
Iedereen leert anders
De
coronacrisis heeft ontegensprekelijk gezorgd voor een digitale versnelling. Maar dat wil nog niet zeggen dat
klassikale opleidingen hebben afgedaan. ‘Leren is heel individueel. Er is
immers geen uitgesproken voorkeur om te leren via E-learning, live webinar of
eerder klassikaal’, zegt Bart Corthouts, L&D advisor bij Febelfin Academy .
Zo’n 53% van de ondervraagden stipt de klassikale opleiding nog altijd als
voorkeursoptie aan. Maar tegelijkertijd wordt ook hybride leren (de combinatie
van E-learning en interactieve momenten met de docent) door 52% als een
voorkeursoptie aangeduid. E-learnings en live webinars zijn voor 48% van de
bevraagden een voorkeursoptie. ‘De keuze voor een specifieke leervorm is dus
heel persoonlijk én afhankelijk van het objectief van de opleiding. Het komt er
voor ons als opleidingsinstituut op aan om voor elke opleiding een zo breed
mogelijke waaier aan leervormen aan te bieden.’
Overvloed aan verplichte opleidingen werkt demotiverend
Bijna 57% van de ondervraagden geeft aan dat verplichte bijscholingen een demotiverend effect hebben om nog vrijwillig bij te studeren. ‘In de financiële sector zijn er veel verplichte opleidingen, opgelegd door de regelgever of door financiële instellingen zelf. Maar dat ontneemt veel mensen de motivatie om nog te investeren in bijkomende opleidingen voor hun persoonlijke ontwikkeling. Daarom willen we de sector sensibiliseren om verstandig om te springen met verplichte opleidingen’, zegt Ann Vanlommel. Aan intrinsieke motivatie ontbreekt het alvast niet: driekwart van de bevraagden is overtuigd van de meerwaarde van bijkomende opleidingen.
Cursisten
overschatten hun dataskills
Zo’n 60% van de
ondervraagden vindt van zichzelf dat ze goed overweg kunnen met
dataverwerkingstools (zoals Excel en Tableau). En 70% voelt zich competent
genoeg om onderbouwde conclusies te trekken uit data. Tegelijkertijd wordt
slechts een kwart van de bevraagden door de collega’s gezien als een expert op
het vlak van dataverwerking. ‘Data zijn alomtegenwoordig en zullen in de
toekomst een nog veel grotere rol gaan spelen in de financiële sector. En het
gebruik ervan is niet alleen relevant voor financiële functies, zoals nog vaak
wordt aangenomen. Van relationship managers tot medewerkers van een callcenter:
iedereen zal moeten leren omgaan en werken met data. Daar hebben we duidelijk
nog een weg af te leggen.’
Op basis van deze vaststellingen zal Febelfin Academy verder blijven streven naar optimaal leerrendement. Door het aanbieden van verschillende leervormen en het stimuleren van autonomie, maar ook door opleidingen zo praktijkgericht mogelijk te maken.
De cursist die
zelf bepaalt waar, wanneer, hoe en wat hij/zij leert, en het geleerde meteen
kan toepassen, leert meer en beter. Febelfin Academy ondersteunt en ontzorgt
daarbij maximaal.